HANKOPEDIA

En samling historiska fakta på personer, ställen och händelser som förekommit i Hangös händelserika historia. Sök det du söker i etikettlistan till höger.

onsdag

"Palawan"'s haveri 1932

Tidningen "Hangö" den 16.7.1932 innehåller följande berättelse om då Palawan brann. Som en liten fotnot kan här nämnas att de finskatalande ungarna på den tiden tyckte det var roligt att skrattande skrika "Palaa vaan" (brinn bara). Bilden, med vraket inringat, är en flygbild från 1937 och ingår i Bengt Wikströms samlingar.

Tremastare i brand söderom Hangö.

Det brinnande fartyget, "Palawan" från Raumo, bogserades i går till Hangö. Besättningen, 14 man, hade redan i förgår nödgats lämna fartyget.

Tisdag kl. 23 avgick från Malax hamn 3-mastade motorfartyget "Palawan" med last av trävaror och med Köpenhamn som destinationsort. Då Narvö fyr pejlades SO till O, distans 9, natten till torsdagen kl. 22, uppkom eld i trälasten och torsdag morgon blev faran så överhängande, att besättningen, som utgjordes av 14 man, måste få i båtarna och lämna skeppet. Båtarna inbogserades av en militärmotorbåt från Russarö och kl. 5-tiden befunno sig besättningsmännen i Hangö.

Kapten Edvin Vene redogör.

I går uppsökte tidningen Hangös medarbetare fartygets kapten, Edvin Vene, som härvid lämnade följande redogörelse över haveriet:

Kl. 2 natten till torsdag observerade vi, att eld uppkommit i lastrummet. Vi trängde fördenskull från maskinrummet genom väggen in i lastrummet och försökte med tillhjälp av eldsläckningsapparater släcka elden, sedan en del last genom maskinrummet förts undan. Då man emellertid icke på detta sätt kom åt hela eldhärden, kastades en del av däckslasten, som inalles utgjordes av över 100 standert, överbord och hål slogs i däcket för att man på denna väg skulle nå eldhärden.

Såväl handsprutor som skeppets motorspruta voro i användning och det såg också ett tag ut, som om släckningsarbetet skulle krönas med framgång men då man icke tillräckligt snabbt kunde kasta hela däckslasten överbord, spred sig elden trots allt och kl. 10,40 torsdag morgon slogo plötsligt lågor ut på däck. Besättningen erhöll nu order att föra sina privata tillhörigheter ut på däck, seglen togos ned och båtarna lades ut. Kl. 11 var man tvungen att gå i båtarna. Då man befann sig på båtarna, ankom till platsen norska fartyget Tortukas, som lovade meddela om olyckan till Hangö radiostation, vilket även skedde. Från Russarö avgick på grund av alarmet en militärmotorbåt till de nödställdas undsättning och kl. 14 inledde motorbåten inbogseringen av de tvenne båtarna till Hangö.

Båten tillhör rederiet John Nurminen i Raumo, som inköpte den för 6 år sedan. Tidigare har fartyget, som mäter 8.033 brutto registerton, tillhört ett hangörederi.

Båten kördes vid 3-tiden i går på grund bakom Tulludden.

Det brunna motorfartyget Palawan inbogserades i går på dagen av bärgningsångaren Meteor från Reval till Hangö. Vid 1-tiden på dagen kördes fartyget, som akteröver var nedbrunnet ända till vattenytan, men föröver något mindre skadat, upp på grund bakom Tulludden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.